Alla inlägg under juli 2014

Av Mari Atterhög - 30 juli 2014 21:50

Jag och två av barnen tog oss svettandes hela vägen till badplatsen. Bara för att komma fram exakt när de stängde grindarna för åskan var på väg. Pust!

Vi åt en glass och blev sedan genomblöta av åskskuren på väg hem. Det blev regndusch istället för poolbad.

Vi gick till ateljén istället, dottern ville lära sig sy på symaskin, hon sydde en raksöm och tröttnade sen. Jag däremot sydde maniskt i flera timmar.

Först sydde jag en kjol till mig med en rymlig ficka. Tyget har jag fått av min syster och det är från Senegal. Jag hade ganska mycket av det så det var bara att mata på.

Så jag sydde en väska till dottern och en kjol. Men hon hade ingen tröja som passade kjolen, då gjorde jag ett linne också.



Jag blev riktigt nöjd med hennes linne, så nöjd att jag ville ha ett likadant. Det var bara att sy vidare...

Mor och dotter matchning på hög nivå.

Det var inte så dumt med den där åskskuren ändå!

Av Mari Atterhög - 29 juli 2014 19:24

 

Bildkurs på sommarlovet, 7-14 år.

 

Tycker du om att teckna och måla och vill lära dig mer? Då är bildkurs på sommarlovet något för dig!

 

Vi kommer att teckna och måla inne i ateljen och utomhus om vädret tillåter. Du får tillfälle att prova på att teckna med blyerts, kol och krita. Du får lära dig mer om att måla med akvarell och om färglära. Vi kommer också att jobba med att teckna manga.

 


Ateljen ligger i Björkhagen på Lyckebyvägen 17, nära Björkhagens skola. 




Vecka 32, måndag 4/8 - fredag 9/8, kl. 10-12.

 

Kursplan 

Måndag 4/8:   Teckning

Tisdag 5/8:     Manga

Onsdag 6/8:    Färglära

Torsdag 7/8:   Akvarell

Fredag 8/8:     Fördjupning

 

Anmälan till mari@klokabarn.com. Kursavgift för hela veckan är 1200 kr moms inkluderat.

Inbetalning via Bg, F-skattsedel finns.

 

För att se bilder från tidigare kurser, klicka på bildkurser i kategorier.

Kontakta gärna mig om ni har frågor eller funderingar kring kursverksamheten.

mari@klokabarn.com

 

Välkomna!

 

     

 


Av Mari Atterhög - 25 juli 2014 17:02

Här ändras havet för varje dag. Det kan vara grumligt eller klart, alger eller tång, kallt eller varmt (beroende på vinden), stilla eller vågigt, sand eller sten, räkor eller maneter och så vidare. Nu har det varit stilla och klart länge och mer och mer öronmaneter för varje dag.

I går kunde man hitta fria ytor utan maneter att doppa sig i men idag var det omöjligt.

Det blev ett slemmigt men svalkande dopp!

Av Mari Atterhög - 22 juli 2014 22:43

I byn som vi bor i här på Öland finns en klädbutik med anor. Britts Manufaktur, i 62 år har Britt sålt kläder här.

Varje sommar går vi dit och shoppar baddräkter, underkläder, Alfons-kläder och annat nödvändigt.

I dag var jag och dottern där och letade baddräkt. Barnkläder handlas över disk och man får tala om vad man är ute efter så plockar Britt fram i rätt storlek. Och visst hade hon en baddräkt som föll dottern i smaken!

Jag fick en snilleblixt och frågade om hon hade några gamla retrokläder till försäljning. Jo, hon hade ju utförsäljning i garaget, vilken lycka!

Jag och dottern släpptes fria att rota igenom alltihop, och vi gick båda nöjda därifrån.

En blommig klänning till mig i härliga färger och tuggummirosa knappar!

Mera blommigt, en lång, fin kjol med fickor.

Och vilken service! När det var kö till provrummet och vi ville prova kläder fick vi gå hem till Britt (som bor i huset intill butiken) och prova kläderna i hennes hall. Allt för kunden!


Av Mari Atterhög - 14 juli 2014 22:10

Nu är jag sommarölänning och är inne på tredje veckan här på ön.

Det har varit både sol och regn, men mest sol. Och så vind såklart.

Jag har badat, målat, skålat och skådat.

Och plockat jordgubbar i mängder, helt magiskt! Jag har inte varit på självplock sen jag var liten.

Vi fick ihop 15 liter på bara en liten stund.

Första veckan bodde vi i mammas hus på södra Öland, sedan åkte vi vidare till vänner på norra Öland.

Där såg ett av husen ut så här. Ett vackert stenhus från 1600-talet. Tack vare att tre barn och två hundar underhöll mina barn kunde jag i godan ro sitta och måla.

Nu är vi tillbaka på södra Öland och sommarlovet lunkar på, idag med regn, loppisrunda och korvstoppning.


Det blev en liten tandpetsuggla och lite annat jox.

Ovido - Quiz & Flashcards