Alla inlägg under april 2014

Av Mari Atterhög - 30 april 2014 19:17

Nu ska ni få se några fler bilder från mitt projekt. Det var inte lätt att få skärpa med mobikameran så bilderna är något suddiga tyvärr.

Räv och höghus.

Grävling och lite gott skräp.

Kanin i lekpark.

Igelkott och bil.

Ekorre på papperskorg.

Kattuggla och trafikljus.

Så här gick det till, först gjorde jag en skiss på djuret och den mänskliga miljön. Sedan funderade jag ut vilka färger jag behövde och målade flera papper i de färgerna. Sedan kopierade jag skissen och började klippa och skära i de olika färgerna för att pussla och limma ihop.

Sist färgkopierade och förminskade jag collagen och klistrade fast på foamboard. Så de slutliga bilderna är ca 10x10. Originalen är ca 21x21.

Nu återstår bara att se om jag ska vidareutveckla konceptet!?

Trevlig Valborg på er!

Av Mari Atterhög - 22 april 2014 22:00

Ikväll var sista kurstillfället på kurden i illustration och jag presenterade mitt projektarbete. De sista dagarna har jag varit i ateljén till sena kvällen.

Jag blev riktigt nöjd med resultatet så det har varit värt varje minut.

Så här såg de sista förberedelserna ut.

Och här är en av bilderna, bäver vid Västerbron.

Jag visar resterande 13 bilder vid ett annat tillfälle, nu är jag helt slut.

Av Mari Atterhög - 19 april 2014 08:50

I går tog jag med mig barnen ner till ateljén för att påskpyssla. Det var inte så uppstyrt och planerat av mig dessvärre. Det enda jag hade förberett var gult papper och en enkelmen ändå för svår instruktion till att vika en kyckling. Origami.

Så det slutade med att barnen färglade färdiga teckningar som jag skrev ut från nätet. Inte ett dugg påskrelaterat, filmfavoriter istället. My little pony, Spirit (ni vet Hästen från vildmarken) och Pegasus (från Beyblade).
Så det var jag som stod för påskpysslandet.

Jag vek och vek och vek och till slut hade jag vikit ganska många...

Och så här blev det:

Ett djurvänligt påskris!
Ingen oskyldig fågel har plockats för att pryda det här riset inte.

I och för sig kom jag på nu att jag köpte en dunjacka till dottern igår så då gick det nog åt en fågel ändå...

Aj aj aj.

Trevlig påskafton i alla fall!

Av Mari Atterhög - 18 april 2014 11:24

I går var vi på påskmiddag. Och jag hade precis fått på mig min blommiga, gula klänning med påskliljor när dragkedjan bestämde sig för att ge upp. Ingen klänning för mig.

Och det kanske var lika bra för det är inte lätt att bära upp den där färgprakten. Den gör sig bäst som en färgklick på väggen faktiskt.

Min mellanpojke däremot var påskfin i ny tröja.

Av Mari Atterhög - 17 april 2014 15:21

Jag behöver väl inte nämna att påsken är en högtid i min smak. Allt är gult!

Jag njuter.

Glad påsk!

Av Mari Atterhög - 16 april 2014 19:52

Jag har påsklov! Så här ser mitt lov ut:

Oordnat kaos i ateljén. Jag jobbar järnet med illustrationsprojektet som ska vara klappat och klart på tisdag!

Det är ett väldigt roligt jobb att göra på sitt lov. Och lugnt och skönt, bara jag, sax, lim, papper och akvarellfärger.

Collage är det jag pysslar med.

Och så här ser det ut utanför, häggen är grön. Sakta men säkert...

Nu fattas bara värmen. Allt under 15 grader är inte ok.

Av Mari Atterhög - 16 april 2014 19:34

Jag lovade ju att avslöja hieroglyferna så sent som i fredags, men eftersom inte en enda gissning droppade in kommer nu de mystiska hieroglyferna för alltid att vara en gåta ; )

Så det så.

Av Mari Atterhög - 9 april 2014 21:38

I går var det kroki på schemat på min kurs i illustration som jag går. Väldigt lärorikt och roligt!

Om två veckor är det redovisning av projektet vi fått i uppdrag att göra. 14 färdiga bilder inom ett tema. Temat är "The city" jag har valt att illustrera djur i staden. Djur som har anpassat sig och upptäckt att städer erbjuder goda chanser till föda.

Tamduvan, en självklar stadsfågel.

Rödräven kommer smygande när vi andra sover.

Rådjuren har upptäckt de fina planteringarna även i stadskärnan.

Kattugglor har funnit sitt paradis på Djurgården. Fina gamla ekar och mängder av feta stadsråttor på lagom flygavstånd.

Det här var några experiment, men till slut valde jag en annan teknik. Är nu klar med 7 av 14 bilder. Halvvägs.

Mer avslöjar jag inte nu.

Ovido - Quiz & Flashcards