Alla inlägg den 6 april 2014

Av Mari Atterhög - 6 april 2014 22:57

Nu är det Egypten som gäller här hemma. Jag och dottern var på Medelhavsmuseet och såg deras nya utställning om Egypten. Det fanns en väldigt bra audioguidning för barn med en spännande saga.

Hon lyssnade och tittade på utställning helt uppslukad och tyckte att det var väldigt spännande! Nu ska hon bli egyptolog.

"Mamma, om jag får barn när jag blir stor kommer dom inte få träffa mig så mycket, för jag kommer ju vara i Egypten".

Hon köpte en bok om hieroglyfer med tillhörande stämplar så nu ikväll har vi suttit och skrivit med hieroglyfer. Vi tyckte att det var lika roligt båda två!

Och nu har jag en utmaning till er:

Försök att dechiffrera mitt självporträtt!



[Bild]

Skarabeerna (skalbaggarna) och ankherna (korsen med öglor) ska inte vara med i texten, jag tyckte bara att dom var fina.

Svaret publiceras på fredag och priset också.

Lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards