Alla inlägg under januari 2014

Av Mari Atterhög - 14 januari 2014 21:47

...fick fina fynd från fina flickor!



Alla goda ting är tre! Fina ljushållare i mässing och röd metall.

Söt som socker! Sockerskål med lock och sked med gedigen retrokänsla.

Ugglor i mossen! Två fina kakeltavlor med ugglor i två olika färgsättningar.

Och sist men inte minst...

... en godiskaktus, det var inte igår man fick en sådan skapelse!

Av Mari Atterhög - 13 januari 2014 20:19

Min minsting, Frank, han får ha napp hur länge han vill!

Det är så gulligt med napp.

Av Mari Atterhög - 12 januari 2014 23:08

Fåglarna på tavlan är: lappuggla, havsörn, blåmes, strandskata och korp.

"Heter strandskata beachbitch på engelska?" frågade någon. Nej, det gör den inte. Den heter european oystercatcher.

Och det är jag som är strandskatan. Pappan är lappuggla, storasyster är korp, mellanbror är havsörn och lillebror är blåmes.

Godnatt!

Av Mari Atterhög - 10 januari 2014 14:07

Jag tänkte mig att jag skulle rita en enkel dörrskylt till vår dörr. "Här bor vi..." Våra namn och några smådjur, varsitt valfritt djur till alla i familjen.

Typ som dom här:

Inte så avancerat eller märkvärdigt.

Men nej, nej fåglar skulle det vara, och inga små enkla fåglar heller. Stora pampiga fåglar med mönster hit och dit. Alla fick välja en fågel, minstingen blev kanske lite styrd av mig i sitt val.

Ja, det var ju bara för mig att stänga in mig i ateljen och prestera. : )

Så här blev det. Är ganska nöjd, men såg i efterhand att ugglan och den svartvita vadaren borde byta plats för en mer balanserad komposition. Ja, ja, nästa gång...

Storleksförhållandena är inte realistiska, utan istället estetiskt anpassade.

Är det någon som kan artbestämma alla fem? Utan att googla...

Och vem är vem?

Av Mari Atterhög - 8 januari 2014 12:58

Jullovet är slut och det börjar bli dags att planera sportlovets bildkurs för barn. Denna gång i nya lokalen, egentligen samma lokal men större!

Jag brukar ha kurs för ålder 7-12 år och det brukar komma deltagare i blandade åldrar. Det fungerar väldigt bra med de olika åldrarna tillsammans. Gruppens storlek brukar variera men ungefär 4-7 deltagare.

Två timmar varje dag måndag till fredag, så det är ganska intensivt.

Så här såg det ut på sommarlovskursen i augusti.

Vill du läsa mer om sommarlovskursen bläddra till inläggen i augusti så kan du följa kursen dag för dag.

Mer information om kursen kommer inom kort.

Av Mari Atterhög - 7 januari 2014 19:00

Efter det här jullovet har vi plöjt lite filmer, barnfilmer.

Jag tänkte tipsa er om två, en som finns på Netflix och som vi sett många gånger och en ny för oss som vi köpte.

Den första är "Det magiska landet" eller originaltiteln "Azur et Asmar". Den är från 2006 och är regisserad av regissören Michel Ocelot som även regisserat "Kirikou och den elaka häxan".

Det magiska landet är en annorlunda film med vackra bilder och spännande story. Jag tror att det magiska landet är Tunisien, men rätta mig om jag har fel.

Ett urval av alla vackra bilder i filmen.


Den andra filmen är Hayao Miyazakis film "Ponyo på klippan vid havet" från 2008.

Gillar man "Min granne Totoro" och Miyazakis tidigare filmer kommer man gilla den här!

Den handlar om fiskflickan Ponyo som längtar efter världen ovanför vattenytan, hon träffar pojken Sosuke och vill bli människa.

Vackert och fantasifullt!

Och så är det nåt med mat i tecknade filmer, det ser så gott ut! Jag blir alltid vrålsugen på köttbullar och spagetti ca halv fyra på julafton. Lady och Lufsen!

Efter att ha sett "Det magiska landet" brukar barnen vilja äta Couscous.

Och efter "Ponyo" åt vi det här:

Gott i verkligheten också!

Av Mari Atterhög - 6 januari 2014 20:53

Om jag skulle få en krona för varje "dumma mamma" eller "dumma dej" som jag får höra, då skulle jag kunna sluta jobba och leva på "dumma mamma"-pengar.

Bara det här jullovet skulle vara värt en mindre förmögenhet. Speciellt eftersom minstingen apat efter sina syskon och nu har "dumma mamma/pappa/dej/bilen/nappen etc" som ett mantra.

Klirr i kassan.

Men så funkar det ju inte så det är bara att gå och jobba igen imorgon.

Vara "dumma fröken" istället, omväxling förnöjer : )

Av Mari Atterhög - 5 januari 2014 17:09

Jag hade nöjet att leverera en familjetavla innan jul. En beställning jag fick tidigare i höst.

Jag berättade om det i ett tidigare inlägg, och här är resultatet.

Fyra i familjen, istället för fågelns artnamn står familjemedlemmarnas namn vid varsin fågel.

Om man inte är så förtjust i fåglar går det bra att välja djur. Kan ju vara kul att fundera ut vilket djur alla familjemedlemmar skulle passa som.

Välkomna att lägga in en beställning om ni vill!

Mejla mig: mari@klokabarn.com

Ovido - Quiz & Flashcards