Alla inlägg under maj 2014

Av Mari Atterhög - 3 maj 2014 00:02

Harry Potter-febern har jag ju hört talas om, men jag har aldrig drabbats själv eller sett det på nära håll. Men nu, när vi är mitt i tredje boken och har läst de två första böckerna och sett de två första filmerna känner jag febern komma krypande.

Framförallt är det dottern som drabbats och när det nu vankas 8-års kalas för hela klassen har vi lite sent omsider bestämt oss för Harry Potter-tema.

Idag spenderade vi 2,5 timme i affärer för att hitta Gryffindors skol-uniform-kläder. Inte lätt. Skoluniformsmodet är inte hett just nu.

Men till slut kom vi ändå så nära originalet som möjligt.

Här är hon, min egen Hermione!

Knästrumpor är helt ute just nu, jag fick klippa av grå leggings och sy ihop i ena änden för att få till det.

Den grå v-ringade tröjan är i storlek 98-104, 2-4 år, den enda vi hittade.

Veckade kjolar var det inte heller gott om, det fick bli en svart med tyll istället.

Slipsen fick jag tillverka själv i gult och rött, Gryffindors färger.

Jag använde sidenband med olika bredd och textillim. Det blev riktigt bra faktiskt, bättre än vad bilden visar.

Och på tröjan sydde jag fast band i de rätta färgerna.

På söndag stundar HP-kalaset med sorteringshatt, HP-quiz, bönor i alla smaker och andra typiska Potter inslag.

Ovido - Quiz & Flashcards