Alla inlägg den 11 oktober 2013

Av Mari Atterhög - 11 oktober 2013 17:44

Idag har jag varit hemma med febrigt barn. Vi har kurerat med frisk höstluft i skogen.

Eftersom jag har lite dille på ekollon och varje höst fyller fickorna med dessa vackra ting, stannade vi till en lång stund under en ek.

Eken är kanske inte det träd som sprakar av färg så här på hösten,löven blir mest gulbruna och torkar (förutom Rödek), men det kompenserar eken med ekollonen tycker jag.

Det bästa är ju när hatten sitter kvar också.

Fakta Ek

Eken är ett lövträd som kan bli tusen år gammalt. Det är Skandinaviens största träd och kan bli 30 meter högt och stammen kan ha en omkrets på ca 3 meter, men enstaka ekar kan ha en stam med omkrets på 10 meter.

Trädet växer långsamt och bär inte frukt förrän det är 40-50 år.
Efter 150 år är det avverkningsmoget!

När eken är riktigt gammal börjar den murkna inifrån och blir ihåligt. Det gillar många insekter och smådjur. Mer än 500 arter insekter är direkt beroende av ekens murkna ved!

Man brukar visst säga att en ek växer i 300 år, är vuxen i 300 år och dör i 300 år. Ingen stress där inte.

Jag fick hjälp med plockandet av ekollon idag.

Några med hattarna på!

Grön.

Alla fynd! Jag förstår att ekorrar och fåglar gillar ekollon de ser väldigt smakliga. Det tyckte min lilla pojke också och stoppade i munnen. "Äta?"

 

Sedan blev det lite pyssel också, så nu behöver inte mina ekollon skämmas i mina fickor längre...

   Med lite smyckestillverkningsgrejer från Panduro, knåpade jag ihop ett halsband.

Riktigt fint faktiskt, hoppas bara att det håller.


Jag ska ha det på mig imorgon när jag ska ut på stan, kom ihåg var ni såg det först! Snart har alla ett.

Ovido - Quiz & Flashcards