Alla inlägg under februari 2014

Av Mari Atterhög - 15 februari 2014 22:54

Nya färger i vardagsrummet och i håret har det blivit idag.

Till vardagsrummet har jag budat hem ett par nya gardiner. Gula. Jag hade tänkt solgult och vårligt men det blev mer höstkänsla över det hela, men jag blev nöjd ändå!

Ugglan och vasen fick nya platser, passar perfekt!

Och så fick mitt hår en lite mörkare brun. Brunt och gult, väldigt retro!

Av Mari Atterhög - 14 februari 2014 22:01

Nu är det inte vädret som är orsaken till min låga inspirationsnivå, det är februari, även kallad vabruari.

Andra fredagsmyset på rad tillbringas med kräkande barn.

Men mellan kräkningarna lyckades jag storstäda hela huset.

Dockhuset.

Och det tänkte jag bjuda på i brist på annat!

Kaffet är kokat och snart börjar "På spåret".

I köket är det diskat och undanplockat efter fredagstacomiddagen. Lägg märke till den snygga gula lampan, snarlik vår riktiga lampa i köket.

Men varför har mamma och pappa redan gått och lagt sig? Ska de inte se "På spåret"? Mår de inte bra? Det måste vara februari de drabbats av, ingen går säker.

Dags att återgå till sjukvakan.

Av Mari Atterhög - 10 februari 2014 19:08

Idag har jag spenderat halva dagen i ateljén och andra halvan hemma med en gosig tvååring, en ganska bra dag, helt enkelt.

I ateljen testade jag några bilder på teman som "mamma", "kärlek" och "dotter". I slutänden är det tänkt att bli arbetsprover för en grej.


Här är kärlekstemat, ganska uppenbart. Passande så här till Alla hjärtans dag.

Den här passar ju både till "mamma" och "dotter" temat. Jag tycker att bebisen blev riktigt söt, vill nästan ha en till...Nej.

Men hjälmmössor är bara så söta! Jag tror jag måste rota fram en till minstingen.

Här är en mamma. Och min målbild. Så här vill se ut när jag välkomnar mina tre barn på eftermiddagen. När de kommer från skolan och äter mellanmål med mig i min ateljé. Vi äter och pratar och sen går de ut och leker med kompisar i kvarteret medan jag återgår till mitt tecknande, målande, ritande etc.

En fin målbild!

Av Mari Atterhög - 8 februari 2014 20:08

Jag trotsade sjukstugans tristess här hemma och pysslade lite till Alla-hjärtans dag. Inspirerad av Underbaraclara/Panduro klippte och klistrade jag till små hjärtan till te-påsar.

Jag klippte ur en gammal mattidning så det blev matiga hjärtan. Men det sägs ju att vägen till hjärtat går via magen, så vad kan vara bättre än tepåsar med matmotiv till en hjärtevän?

Matiga hjärtan.

Ett med apelsiner. Vill man göra det ännu roligare kan man skriva små hälsningar på. Något peppande till frukosten.
På apelsinerna kanske: "Du är en vitamin i mitt liv" eller nåt annat romantiskt.

En blombukett till någon.

Kött kanske inte passar på en tepåse, men till någon som gillar kött kanske ändå...

Av Mari Atterhög - 6 februari 2014 21:02

I veckan läste jag Carin och Stina Wirsens bok "Leka tre" högt för barnen i min klass.



Lina, Stina och Sara i boken är kompisar och leker alla tre, men är inte helt snälla mot varandra. Så det blev lite kompisprat.

Sedan fick alla rita de tre flickorna med svart penna och tuschpennor.

Här är några resultat:

Jag tycker att det blev riktigt bra!

Av Mari Atterhög - 5 februari 2014 20:47

Jag måste skylla på vädret. Grått, grått, grått, brunt, blött, vått, halt, rått, kallt och mörkt till och med när det är ljust. Det gör mig väldigt oinspirerad.

Jag längtar så efter det där ljuset.

Mina barn är lite mer positiva, tack och lov.

När jag hämtade sonen hos en kompis i kompakt mörker sa han "nu är det sommar!" "Ehhhh, hur menar du?" undrade jag. "Jo, snön har ju smält, det är sommar nu!"

Och dottern som legat hemma med feber hela dagen. "Mamma, jag önskade så att jag var frisk och ledig idag så jag kunde gå ut i det vackra vädret" jag fattade inte vad hon menade "Vackert väder???" , "Ja, det är ju så fint nu när snön har smält".

Helt oberoende av varandra slängde de ur sig dessa hyllningar till vädret.

Ofattbart!

Då är jag mer på minstingens linje, han tror nämligen att all brun snö är hundbajs. Och eftersom all snö är brun nu är det mycket hundbajs.






Av Mari Atterhög - 2 februari 2014 23:06

Ja, under ett stort grönt blad ligger jag och lyssnar på regnet och försöker hålla värmen under täcket. Fönstret är vidöppet fast det är mitt i vintern.

Så vill hon ha det, min tös, när hon ska somna. Kallt.

Och nu har hon äntligen somnat, men jag ligger vaken under bladet och har hunnit bli för trött för att kunna somna.

Blad från Ikea. Stjärnor från Claes Ohlson.

Jag fortsätter väl att lyssna på regndropparna, räkna stjärnorna och leka pyssling en stund till, för mig själv...

God natt!

Av Mari Atterhög - 2 februari 2014 14:13

Bilderna i gårdagens inlägg försvann visst. Typiskt! Ett redan fattigt inlägg och så inga bilder. Man får ju skämmas...


Så här skulle det se ut.

Ovido - Quiz & Flashcards