Alla inlägg den 1 september 2013

Av Mari Atterhög - 1 september 2013 21:56

Jag läser en bok som heter "Explosiva barn" av Ross W Greene. Den handlar om barn som har bristande flexibilitet och svårigheter att hantera sin frustration.

Barn som får okontrollerade utbrott helt enkelt.

Den handlar mycket om hur man som vuxen/förälder/lärare kan tänka och agera annorlunda med vetskapen om att barnets utbrott inte är planerat, självvalt eller har som syfte att barnet vill få sin vilja igenom.

Att det faktiskt kan vara så att förmågan att tänka klart i sin frustration inte existerar. Då hjälper inga belöningar, straff eller hårda ord.

Då gäller det istället att försöka förstå barnet, i vilka situationer frustrationen uppstår och hur man som vuxen kan hjälpa till att hålla frustrationen nere och leda barnet på "rätt" väg.

Inte det lättaste.

Jag har bara läst halva boken än och väntar med spänning på HUR man gör.

Men jag gillar det jag läst än så länge.




Kan vara värdefull att läsa för alla som arbetar med barn eller/och har ett explosivt barn hemma.

Av Mari Atterhög - 1 september 2013 12:35

...min skönskrivande dotter. Det här skrev hon i morse i Anteckningar på mobilen, som hon önskar var hennes egen.


Klokt.

Som taget ur en bok om självhjälp, en inspirationsföreläsning eller nåt.

Ovido - Quiz & Flashcards