Alla inlägg den 26 september 2013

Av Mari Atterhög - 26 september 2013 21:11

I går kväll tog jag mig ut i höstmörkret och gick på föräldramöte i min dotters klass.

Det är roligt att vara på "andra" sidan och gå på andras föräldramöten när man är van att vara den som står där och informerar.

Det här skulle kunna bli ett långt inlägg om föräldramöten, finns mycket att jobba på där kan jag tycka. Men nu var det böcker jag tänkte komma till.

På mötet var nämligen skolans bibliotekarie inbjuden.
Hon var en sådan naturbegåvning till berättare att jag och mamman bredvid mig kom på oss själva med att sitta och gapa av spänning när hon presenterade en bok.

Hon höll en förhållandevis lång men inspirerande föreläsning om vikten av läsning.

Goda rimmare, blir goda läsare har forskning visat. Ramsor och rim tränar den fonologiska medvetenheten redan hos små barn. Barn som kan rimma och leka med ord har kommit en bra bit på vägen.

Högläsning är också en nödvändig pusselbit för att ett barn ska bli en god läsare.

Bibliotekarien presenterade skrämmande statistik över hur högläsning i hemmen minskat drastiskt de senaste 30 åren i Sverige.

1984 läste 80% av föräldrarna för sina barn, 2006 var det 74 % och 2013 endast 35% som läser högt för sina barn dagligen.

Själv har jag inte läst många (vuxen) böcker i år, men jag har kommit väldigt långt på Candy Crush...



Så nu blir det till att rota i bokhyllan, jag vet att jag fick några böcker när jag fyllde år (i januari) som jag inte läst ännu.

Nej, jag kan inte skylla på tre barn och heltidsjobb, jag har alltid behövt läsa innan jag kan somna, hur trött jag än är.

Ta tillbaka boken!



Ovido - Quiz & Flashcards