Alla inlägg den 6 september 2013

Av Mari Atterhög - 6 september 2013 20:48

Jag är inte musikalisk, jag kan inte ta ton eller hålla en melodi, eller vad det nu heter.

Men som lärare på lågstadiet är det bara att bita i det sura äpplet och vara musiklärare i 30 minuter varje vecka.

Tidigare har jag lyckats undvika det genom att ha kollegor som varit mer begåvade på området. Mina nuvarande kollegor är väldigt kompetenta och har många fina kvaliteter, men musikaliskt är de på samma nivå som jag.

Därför är jag nu musiklärare varje torsdag.

Och till min stora förvåning har jag upptäckt att det är jättekul nuförtiden, nu finns ju Youtube, Spotify och Låtoteket.

Jag behöver bara sätta på datorn och koppla in högtalarna, så sjunger vi!

Och jag har ju alltid tyckt om att lyssna på musik. Det är bara för mig att välja mina favoriter och gömma mig i musiken.

Här är några barnfavoriter:

James och Karins Barnlåtar sjöng vi ur i veckan. Vi sjöng "Trafiklåten", såå bra!

Finns många bra låtar på den skivan, rekommenderas varmt.

Och den här godingen. Den har vi inte kommit till än. Men jag kan tänka mig att vi sjunger "Mitt lilla barn" och
"Mitt sår"

Det ska bli kul.

Och den här lyssnade jag mycket på när dottern var bebis.

"Musens visa" ska vi absolut sjunga och "Någon gånglåt" och många fler!

Det känns som att vi kommer ha mer än 30 minuter musik i veckan om vi ska hinna sjunga allt jag vill...


Och förresten, barnen i klassen var så söta i karamellhandlar-mustascher idag : )

Ovido - Quiz & Flashcards