Alla inlägg den 24 november 2013

Av Mari Atterhög - 24 november 2013 19:32

Här kommer ett boktips och filmtips för de små, men även njutbart för de stora.

Kortfilmer, långfilmer och böcker om Den lilla mullvaden av tjeckiska Zdenek Miler är en av mina absoluta favoriter, både bildmässigt och innehållsmässigt.

När jag var liten hade vi två långfilmer om mullvaden på VHS, Mullvaden kommer till stan och Mullvadens dröm.

Båda gjordes i början av 1980- talet och tar upp mänsklighetens påverkan på naturen och djuren. I Mullvaden kommer till stan handlar det om när mullvaden och hans vänner, kaninen och igelkotten, blir hemlösa för att deras skog skövlas.

Mullvadens dröm är som en katastroffilm för barn. Den visar hur vårt samhälle slutar fungera när bensinen tar slut. Ja, det känns ju relevant.

Jag och mina systrar tittade ofta på filmerna och älskade figurerna och speciellt figurernas röster. Jag läste nu att Milers döttrar gjorde rösterna till mullvaden och hans vänner. De pratar ett slags nonsensspråk med mer ljud än ord. Därför behöver de aldrig översättas. De skrattar och gråter på ett helt bedårande sätt!



På senare år har det kommit ut flera böcker om Mullvaden, de är kanske inte mina favoriter att läsa men bilderna är oemotståndliga!

Mullvaden och musen.

Bilarna i staden.

Långfilmerna har inte jag hittat, en webbutik har haft en box med filmer men den har utgått! Som tur är har vi filmerna kvar på VHS och kan se dem varje sommar i sommarhuset.

En dvd med kortfilmer finns i alla fall att köpa. Förut har vi tittat på många avsnitt på Youtube men nu hittade jag inte dom längre.

Den här samlingen med kortfilmer finns på cdon och discshop till exempel.

Ja, här är hen, bor hemma hos oss nu : )

Ovido - Quiz & Flashcards