Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Mari Atterhög - 2 augusti 2013 21:11

är inte fult!
Som sagt gult är det som gäller hemma hos oss nu. Här är ett axplock.

Och varför just gult kan man undra? Gul är en primärfärg, en grundfärg, som inte går att blanda till av andra färger. Enligt Feng Shui är den är solens färg, glädjens, lyckans och kreativitetens färg. Det är en optimistisk färg som för bort depressioner och ångest. Gult ger energi och rekommenderas därför för lata personer!

Ja, det låter ju bra.

Men å andra sidan, i för höga doser är det en starkt irriterande färg som inte är bra om man lider av huvudvärk och migrän. Och i naturen och i vårt samhälle är det en varningsfärg som signalerar fara, var uppmärksam!

Och enligt kristendomen symboliserar den förräderi och dödssynden girighet. Pestfanan som varnade att här finns pest, var gul. Därav uttrycket "gult är fult"

Ja, personligen blir jag glad och kanske girig efter mer gult?

Dagen barnpyssel är en gammal klassiker, gatukritor! Här har det ritats, lekts och berättats sagor med kritorna hela eftermiddagen.

Som avslutning ett citat från några Kloka Barn. Storasyster och lillebror på en gunga. Storasyster ska lära lillebror göra fart själv: " Ser du jag tar kroppen fram och bak, som att jag kramar någon och sedan går ifrån en liten stund. Krama-gå ifrån- krama- gå ifrån- krama- gå ifrån...."

Om du vill läsa mer om färger rekommenderar jag den här boken av Ann Forslind, "Färg - Lek och experiment". Många bra färgexperiment för barn och vuxna som jag själv använder i mina bildkurser.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards