Alla inlägg den 25 augusti 2013

Av Mari Atterhög - 25 augusti 2013 21:15

" Mamma, jag är en arg groda som vill
vara en ko."

Jaha. Mellansonens fantasi är det inget fel på.

Tove Jansson hade också en fantasi att förundras över. Jag läste nyss för mellansonen ur "Muminvinter" om de osynliga näbbmössen som spelar musik under bordet och flyger med fisksoppa. Dom är så blyga att de har blivit osynliga!

Hela Mumindalen kryllar av fantastiska fantasifigurer. Mårran, Filifjonkan, Sniff, Stinky, Hemulen, Bisamråttan, Lilla My.......

Vi har läst de här seriealbumen mycket. Det finns fyra stycken i den här serien och dom är baserade på Tove Janssons böcker. "Muminvinter" är ett av två album som bygger på boken "Trollvinter". Jag tycker att dom är bra att börja med, när man vill börja läsa längre böcker med kapitel. Det är såklart mycket bilder för att det är i serieform och lagom långa kapitel.

Man kan hitta dom på Tradera för ganska lite pengar.

De andra albumen heter "Lilla My ligger före", "Den stora kometen" och "Rädda Snorkfröken!"


"Sniff och Mumintrollet hade somnat mitt på salongsmattan. Muminmamman bredde en filt över dom, sedan satte hon sig att titta på regnet..."

Ur "Den stora kometen"

Av Mari Atterhög - 25 augusti 2013 00:03

När man bor nära naturen kan man fågelskåda från balkongen eller köksfönstret.

I morse skådade jag och sönerna bråkande nötskrikor från balkongen. Mycket spännande. Sedan blev det inte så mycket mer fåglar idag.

Förutom att jag fick äran att artbestämma en gråhäger åt min kompis!

Men även en fågelfattig dag kan jag gå fågelvandring hemma och se både sjöfågel, rovfågel och småfågel.
Man får inte vara dum, det gäller att ordna det för sig!

Dotterns ugglesamling.


En Kiwi som jag sydde på beställning till samma dotter.


Ugglor som jag inte gjort själv.


Loppisfynd. Svår att artbestämma.


Uppstoppad duvhök som vakar över oss.


Mina tre porslinsmesar. Inte målade av en ornitolog (såklart) för det är en mix av talgoxe och blåmes. En hybrid?


Och sist men inte minst, en ejderhona. Av Paul Hoff, Gustavsberg.


Och har jag tur kanske jag kan fynda hem en ny fågel imorgon. Då vankas det loppis!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards