Alla inlägg den 13 augusti 2013

Av Mari Atterhög - 13 augusti 2013 22:13

Citat från serien "Twin Peaks" som jag återupplever just nu. Så bra serie. Ugglor spelar en stor roll i Twin Peaks (enligt Wikipedia).

Även hemma hos mig spelar ugglor en stor roll. Mitt fågelintresse har smittat av sig på min dotter som har en förkärlek för just ugglor. Och det är inte så konstigt ugglor är vanligt förekommande i barnlitteratur. De är kloka, mystiska och ser roliga ut.

Ugglan i Nalle Puh.

Jonathan Allens fina bok "Jag är inte söt"

Och en gammal klassiker "Fablernas värld".




Svåra att motstå!

Att ugglor symboliserar visdom härstammar från den grekiska mytologin där visheten och krigens gudinna, Atena hade en uggla som ständig följeslagare.

Sedan har de kloka ugglorna följt med via Aisopos fabler och ända in i dagens litteratur.


Geometrisk uggla


Med barnen i skolan gjorde jag ugglor av olika geometriska former. Av kvadrater, rektanglar, trianglar och cirklar pusslade barnen ihop ugglor. Alla blev väldigt olika och hade en egen personlighet.

Vi använde oljepastellkritor och temperablock.
Först fyllde vi i konturerna med svart krita, sedan gjorde vi färgglada mönster med kritor och slutligen målade vi med tempera (vattenfärg).

Resultatet blev färgglatt och ganska komiskt.


Nä, nu ska den här nattugglan gå och lägga sig, inte sitta här och uggla!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards