Alla inlägg den 14 augusti 2013

Av Mari Atterhög - 14 augusti 2013 22:12

Jag har tydligen suttit länge här i kökssoffan för just nu håller en spindel på att spinna ett nät mellan mig och bordet.

Ja ja, till saken.

Bokstavsbarn kan betyda mycket, men just här tänkte jag på hur barn lär sig bokstäver.

Ganska snabbt lär de sig att identifiera sin första bokstav i namnet. De känner igen bokstaven lite här och där och tycker att där står mitt namn. Sedan utökar de sin kunskap med syskonens begynnelsebokstav och kompisens osv.

Mellansonen visade intresse för sin bokstav i våras och då tänkte jag att här är det bra att hänga med och uppmuntra en del.

Jag läste ABC-böcker...

...det här är en favorit av Lena Andersson. Den är bra för det är korta verser med rim. Bokstavsböcker kan bli lite för långa tycker jag, men inte den här!

Den här är bra för lite längre stunder eller kvällar då man är lite piggare.

Vid ett kreativt tillfälle i min ateljé gjorde jag en bokstavsplansch som jag färglade i sonens favoritfärg grön och sedan laminerade.

Den har vi tittat lite på och kommit på kompisar som börjar på varje bokstav.

Men nu hänger bokstäverna mest bara ovanför hans säng och jag tänker att dom liksom flyter in i hans medvetande när han sover...

Dottern har lagt in en beställning på ett rött alfabet. Och ett gult vore ju fint...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards