Alla inlägg under augusti 2013

Av Mari Atterhög - 22 augusti 2013 21:33

Jag är en ekorre. Alltså jag samlar på saker, fina saker i allmänhet.

En sak jag har fastnat för är retrotyger, gardiner och gamla mjuka påslakan. Jag har en ganska gedigen samling, men eftersom min förmåga att sy är lite begränsad blir det oftast kuddar.

Men en väska, ett förkläde och julstrumpor har jag även lyckats med.

Här följer en liten visning av min tygsamling:

Favorit!

Den här kudden går under namnet "skönaste kudden" här hemma och är upprinnelsen till många kärleksfulla syskongräl.

Min väska som min goda granne har sytt.


Kudde i kökssoffan.

Dotterns sängdraperi av ett gammalt påslakan.


Det var en bråkdel.

Imorgon är det slut på veckan, det är dags för fredagsfilosofi!!!!!!!

Av Mari Atterhög - 21 augusti 2013 21:41

Jag gillar min förortsidyll, trevåningshusen ā la 50-tal, höghusen och tunnelbanan. Det är vackert i all sin alldaglighet. Och lite retro.

Här har jag tecknat utsikten från vårt köksfönster, tallen och röda huset.
Jag använde kol och torrpastellkrita.



På min sommarö är det andra kontraster. Precis vid det vidsträckta havet och solnedgången ligger en stor fabrik. Den är charmig och riktigt vacker faktiskt. Den får en att tänka på Jan Lööfs illustrationer, särskilt Skot-Nisse.

En akvarell-skiss på fabriken och havet.

Av Mari Atterhög - 20 augusti 2013 22:12

Spelpjäser har en förmåga att försvinna hemma hos oss. Men pasta och färger finns alltid tillhands.

Då kan det bli så här...

Ett halvt parti Fia hann vi med innan det där att följa spelregler blev en för stor utmaning. Och, hemska tanke, tänk om mamman skulle vinna!





Några kloka ord från mina kloka barn i skolan, om hur vi ska göra för att ha det bra tillsammans varje dag.

Vi ska lyssna på varandra.
Vi ska ta hand om varandra.
Vi ska hjälpas åt.

Tänk om alla vuxna kunde tänka så också.

Av Mari Atterhög - 19 augusti 2013 19:00

När middagsfantasin tryter blir det tandpetsmiddag. Det kan se ut så här:

Dagens tandpetsmiddag var en lyxig variant. I vanliga fall kan det vara rester, eller "kökets val" som det kallas i skolmatsalen. Helt enkelt det man kan hitta hemma i skåpen.

Men idag var det alltså nyinköpta varor direkt från affären. Ekologiska köttbullar, chicken nuggets, gurka, banan, broccoli, tomater, äpplen och melon.

Och det var en strykande åtgång som ni kan se!

Imorgon är det uppropsdag både för mig och dottern.

Av Mari Atterhög - 18 augusti 2013 23:34

Söndag i skogen, vi letade svamp och hittade mycket blåbär. Många grodor och många tordyvlar.

Här är en död Tordyvel utan huvud. Jättefina färger på undersidan. Vi hittade flera levande också.

Rönnbär. Det är inte så mycket rönnbär i år, blir det en mild vinter tro?

Lingon fanns det gott om, vad kan det betyda? En solig vår kanske?

En röd svamp i grön mossa, komplementfärger även i naturen!




Till slut hittade vi även lite svamp, en liten karljohan, en svart trumpetsvamp och några kantareller.

Men ormbunkar är väl inget att varna för?

Nej, det trodde inte jag heller. Men vår skogsutflykt fick ett abrupt slut när en pojke i vårt sällskap skar sig i fingret på en ormbunke och fick åka raka vägen till akuten för att sy!

Tydligen är det så att om man viker stjälken dubbel så sticker det ut vassa taggar där man vikt och då kan man skära sig ordentligt.

Alltså varning för ormbunkar!



Av Mari Atterhög - 17 augusti 2013 19:59

Idag hade vi 4-års kalas hemma och jag gjorde den roliga legotårtan igen.

Så här såg den ut första gången jag gjorde den, på riktiga 4- års dagen. Då hade jag arbetat lite mer på legogubbarna.

Huvudena är gjorda av marshmallows, en stor till huvudet och till den lilla knoppen på toppen skar jag ut små runda bitar marshmallows. Sen smetade jag på vit choklad färgad med gul karamellfärg.
Ögon och mun ritade jag med en blandning av florsocker och svart karamellfärg.
Det blev inte helt bra för chokladen blev grynig och stel när jag droppade i karamellfärgen.

På tårtan gjorde jag grön glasyr istället.

Idag gjorde jag en gul tårta och använde kristyr istället, både på tårtan och på gubbarna. Det var bättre. Jag struntade i den lilla knoppen på toppen idag på grund av tidsbrist.

Och en gubbe blev tyvärr lite ledsen...

Men okej ändå tycker jag, och födelsedagsbarnet klagade inte!

Av Mari Atterhög - 16 augusti 2013 23:21

Lapptäcken tänker jag på. Jag gillar lapptäcken. Man kan tänka att ett lapptäcke är som en grupp människor, tillexempel en skolklass.
Jag tycker om skolklasser också.

Alla lappar/människor är olika. En del har mycket gemensamt med varandra andra är mer udda och sticker kanske ut lite från mängden. Men alla är lika på något sätt.
Och tillsammans bildar de nåt nytt, en helhet.

Jag tröttnar inte på lapptäcken för jag kan välja att titta på en lapp i taget eller helheten. Jag kan upptäcka nya mönster och former varje gång.

Samma sak med en klass, jag kan fokusera på en elev eller hela gruppen. Det blir nya upplevelser varje dag.

Jag tror att jag ska byta ut det rutinmässiga fredagsmyset till fredagsfilosofi istället. Jag börjar med att omvända min familj, sen grannarna och till slut kanske hela Sverige har bytt, och sitter och filosoferar efter tacomiddagen. Idol får läggas ned...

Av Mari Atterhög - 15 augusti 2013 22:20

Så går även denna sommar mot sitt slut, på tisdag börjar höstterminen och det är som det är med det.

Efter en sommar har man oftast varit med om en del och är några erfarenheter rikare. Både bra och mindre bra erfarenheter, några kunde man gärna besparat dig medan vissa är till glädje.

Här följer några saker att tänka på somrar framöver:

- Tvätta inte en blöja i den enda tvättmaskinen i sommarhuset. Maskinen blixtrar till, säger pang och dör.

- Rita alltid en ring runt ovanligt stora myggbett på dina barn. "Myggbetten" kan växa och visa sig vara fästingbett med Borrelia.

- När ni åker på en slingrig skogsväg och du sitter med en spypåse beredd för ett barn samtidigt som du ser till att det andra barnet tittar ut hela tiden och försöker att inte kräkas själv, svara INTE i telefonen.

- Stanna inte med bilen på ett getostmejeri med tillhörande getter och flugor, om ni har ett barn med flugfobi. Flugorna vill nämligen in i bilen till varje pris. Det kan resultera i den värsta skrik-i-bilen-situation du någonsin varit med om.
(Det går att rädda situationen genom att stanna bilen låååångt ifrån getterna, få ut flugorna och sedan köpa glass till barnen).

- Mer på temat åksjuka. Ge inte en flaska välling till ett åksjukt barn precis innan avfärd.


Här följer några saker jag kan rekommendera:

-Bada mycket, helst i hav.

- Se till att barnen har tillgång till en vattentunna, under uppsikt såklart.

- Ha eller gå en bildkurs. Eller nåt annat kreativt.

- Starta en blogg.

- Stanna läänge på ett ställe. Gärna ett vackert ställe som du tycker om och med människor du tycker om.

Ja och mycket mer såklart! Men nu är det natt och imorgon är det dag. Fredag.



Ovido - Quiz & Flashcards